119 - 12 mei 2022.jpg

Hi R.UIT'er,
ik ben Irene

Hi! Ik ben Irene! Ik geef yin en hatha yogales bij R.UIT. Sinds mijn 16e doe ik aan yoga. Dat vond ik zo leuk en fijn dat ik allerlei yoga-opleidingen heb gevolgd, zoals yin yoga en mindfulness yoga, maar ook yoga om te herstellen (restorative). Ik heb zelf ook docentenopleidingen gegeven en bij bedrijven en scholen lesgegeven. Ik ben gek op sporten: mountainbiken, paardrijden, golfsurfen en kickboksen. En ik beoefen veel rustige yoga.

 

Yin yoga is heerlijk om mee te ontspannen in deze drukke wereld of bijvoorbeeld voor je mobiliteit, als aanvulling op fitness. Tijdens een les zal ik je uitdagen en geef ik je op een nuchtere manier handvatten om yoga in je dagelijks leven te integreren. Super om dat met jullie te mogen delen!

 

R.UIT coach

Ik geef de volgende groepslessen bij R.UIT:

 

  1. Yin Yoga

  2. Hatha Yoga

Favo houdingen?

130 - 12 mei 2022.jpg
128 - 12 mei 2022.jpg
134 - 12 mei 2022.jpg

1. De adelaar

Na een dag achter een laptop of aan een bureau vind ik dit een hele fijne houding om je schouders te stretchen. Je wordt je bewust van de spanning in je lichaam en kan meer ruimte maken bij je schouders. In deze houding ben je geneigd om je schouders op te halen. Ik daag je uit om zoveel mogelijk te ontspannen en je schouders juist te laten zakken. Dan zul je merken dat deze houding echt z’n werk gaat doen en je best een intense stretch kan ervaren. Ga altijd zover als voor jou mogelijk is: ieder lichaam is anatomisch anders gebouwd en daardoor kan het zomaar zijn dat deze houding er bij een ander heel anders uit ziet. Houd daarom altijd het doel en de stretch in de gaten. Voel je een stekende pijn of voelt het niet goed? Kom dan uit de houding en gebruik bijvoorbeeld een riem tussen je handen.

 

2. Schoudermobiliteit

Een tegenhanger van de adelaar is deze houding. Je stretcht hier meer de voorkant van je schouders. Ook een hele fijne houding na een lange werkdag of voor meer bewustzijn in je lichaam. Ook hier geldt: voel je grenzen goed aan. Als het nog niet lukt om zover in de houding te komen, gebruik je een hulpmiddel zoals een riem om de stretch te kunnen ervaren. Ook kun je deze houding liggend op de grond doen waarbij je je handpalmen op je rug legt.

Blijf tijdens de houding met je aandacht bij je ademhaling. Na verloop van tijd voel je dat de weerstand in je lichaam minder wordt.

 

3. De liggende vlinder

Dit is mijn favoriete houding aan het begin of einde van een yogasessie. Je mag je hele lichaam ontspannen en voelt waarschijnlijk een weerstand of stretch bij je bovenbenen, heupen, rug en borst. Ook kunnen je armen wat stijf aanvoelen. Probeer zoveel mogelijk met je aandacht naar die weerstand in je lichaam te gaan zonder er een oordeel aan te verbinden. Een houding kan elke dag weer anders zijn en anders aanvoelen - het gaat erom of je bij dat gevoel kunt blijven en dat dat gevoel helemaal oké is.

In je heupen sla je vaak veel emoties op. Het kan daarom zijn dat deze emoties in een houding als de liggende vlinder naar boven komen. Dat is een goed teken! Je lichaam en geest werken altijd samen en vaak heeft je lichaam eerder door dat er iets wringt of dat er iets is, dan je zelf kunt bedenken. Door hier bij stil te staan, leg je verbinding tussen lichaam, gevoel en ratio.

Wil je mij bereiken?

Wil je meer weten over de lessen die geef of heb je een andere vraag? Neem dan contact met mij op!